kościół św. Stanisława Biskupa w Subkowach
    ...

Opis działalności naszej Rodziny w 2019 roku

W 2019 roku zorganizowaliśmy 13 zadań: Wyjazd naszej scholi Laudate na I przegląd kolęd i pastorałek, Gminny konkurs plastyczny- Niedziela jest Boska, Majówkę z Kolpingiem, Parafiadowy turniej szachowy i warcabowy, Wyjazd do parku rozrywki – Loopy’s World w Gdańsku, Spływ kajakowy, Grę terenową, Wyjazd do Ocean Parku we Władysławowie, Wyjazd do parku rozrywki- Nowa Holandia, Warsztaty jednego dnia, Wycieczka do Fromborka, Jesienne zawody latawcowe, Turniej warcaby oraz szachy. W imprezach uczestniczyły szczególnie dzieci i młodzież z Gminy Subkowy. Większość z tych imprez zorganizowaliśmy dzięki otrzymanej dotacji w ramach zamówienia publicznego pod nazwą „BEZ NUDY”. Na wszystkie organizowane przez nas imprezy przygotowano plakaty zachęcające do zabawy, a także zamieszczono informacje na naszej stronie internetowej http://subkowy.kolping.org.pl/. Pomocy w promowaniu naszych akcji udzielił również proboszcz tutejszej parafii, który informował o naszych imprezach w ogłoszeniach parafialnych, a informację z odbytych imprez zamieszczał w parafialnej gazetce "EMAUS". Teraz pokrótce przedstawimy zrealizowane zadania.

• 26 stycznia zorganizowaliśmy wyjazd scholi LAUDATE na I przegląd kolęd i pastorałek w Łebie. Rozpoczął się od wspólnych warsztatów, na których pokazano m.in. technikę prawidłowego oddechu podczas śpiewu. Następnie przygotowano do wspólnego śpiewu na głosy kolędę „Wśród nocnej ciszy”. Przegląd kolęd i pastorałek odbył się w kościele św. Jakuba. Nasza schola wykonała kolędę: „Przybieżeli do Betlejem pasterze” oraz pastorałkę „Gore Gwiazda Jezusowi”. Następnie odbył się koncert finałowy, na którym wszyscy uczestnicy warsztatów wspólne zaśpiewali kolędę „Wśród nocnej ciszy”z podziałem na głosy.
  • Gminny konkurs plastyczny - „Niedziela jest Boska”, w którym uczestnicy pokazali jak spędzają niedzielę. Była to już trzecia edycja tego konkursu. Zorganizowany został na terenie gminy Subkowy w trzech kategoriach wiekowych: kl. I-III; IV-VI; VII, VIII i Gimnazjum. Nagrody, dyplomy oraz upominki przekazane zostały podczas organizowanej przez naszą rodzinę „Gry terenowej”. Na niej można było także podziwiać wystawę wszystkich prac uczestników.
  • Majówka z Kolpingiem odbyła się na polance przy Domu Parafialnym w Subkowach. Zorganizowana została 1 maja – Święto Pracy. Dzieci brały udział w konkurencjach sprawnościowych, zręcznościowych i konkursach, w których przekazane były nagrody i upominki dla wszystkich uczestników. Na zakończenie został przygotowany duży kolorowy plakat z odciskami dłoni!
  • Parafiadowy Turniej Szachowy i Warcabowy odbył się 18 maja 2019 roku
    w Domu Parafialnym. Rozegrany został systemem każdy z każdym, aby wyłonić najlepszych w poszczególnych kategoriach wiekowych. Specjalną nagrodę otrzymał najmłodszy uczestnik turnieju – mający 4 lata - Michał Kryła. Na zakończenie wręczono puchary, medale, dyplomy i nagrody, a podczas turnieju zapewniono także skromny poczęstunek dla uczestników.
  • 25 maja wyjechaliśmy do Loopy’s World w Gdańsku na mega zjeżdżalnię. Pojechały z nami wszystkie chętne dzieci, ale jednocześnie umożliwiliśmy ich rodzicom udział w wydarzeniu.
  • W Dzień Dziecka - 1 czerwca zorganizowaliśmy Spływ Kajakowy rzeką Wdą. Udali się z nami także wolontariusze z WOPRu - którzy oprócz swojej opieki, udostępnili nam kajaki wraz z wyposażeniem. Trasa spływu wyniosła 25 km i wiodła przez piękne i malownicze okolice Wdy. Po drodze zatrzymaliśmy się w Odrach, gdzie znajduje się rezerwat „Kręgi Kamienne”. Obiekt ten posiada cenne walory przyrodnicze, o czym świadczy bogactwo porostów naskalnych. Na zakończenie w celu uzupełnienia spalonych kalorii odbyło się ognisko.
  • Gra terenowa, wzorem naszych wcześniejszych rajdów pieszych, przeprowadzona została na terenie gminy Subkowy, pod nazwą „Bezpieczne Wakacje” - w celu przypomnienia uczestnikom zasad bezpieczeństwa, aby we wrześniu cali i zdrowi wrócili do szkoły. Skierowana została do dzieci ze szkoły podstawowej. Na zakończenie na placu zabaw zrobiliśmy ognisko z poczęstunkiem dla uczestników.
  • 7 sierpnia zorganizowaliśmy wyjazd do Rodzinnego Parku Rozrywki w Nowej Holandii koło Elbląga. Uczestnicy zjeżdżali z 28 metrowej zjeżdżalni - LEW, oraz korzystały z innych atrakcji parku.
  • 12 sierpnia udaliśmy się na rodzinną wycieczkę do Ocean Parku we Władysławowie. Uczestnicy mieli możliwość porozmawiania z wielorybkiem podczas interaktywnego show. Spacerowaliśmy pośród wodospadów i 50 modeli ssaków i ryb w skali 1:1, m.in.: orek, rekinów, wielorybów, pingwinów, morsów itp.. Podziwialiśmy papugi z Papugarnii, a także piękne wodospady i mini plażę. Potem był też czas na rozrywkę, gdzie czekały na nas: maxi klocki lego, plac zabaw, dmuchańce czy salony gier.
  • Warsztaty jednego dnia przeprowadzone zostały 14 sierpnia. Były to warsztaty plastyczno – techniczne, na których wykonaliśmy dekoracje. Odbyły się one w celu oderwania dzieci od mass mediów oraz rozwinięcia umiejętności manualnych, w celu zachęcenia w tworzenie własnych dekoracji w domu. Podczas warsztatów robiliśmy wakacyjne notesy i zakładki do książek, które na zakończenie każdy mógł zabrać ze sobą do domu.
  • Wycieczka do Fromborka odbyła się 21 września – zwiedziliśmy Wzgórze Katedralne i katedrę. Weszliśmy na wieżę widokową, zwiedziliśmy Muzeum Mikołaja Kopernika, obejrzeliśmy seans w planetarium i wiele innych atrakcji. Celem wycieczki było zapoznanie się z zabytkami, historią oraz miłe i rodzinne spędzenie wolnego czasu.
  • Jesienne zawody latawcowe odbyły się 6 października na boisku sportowym w Radostowie. Były świetną okazją do budowania pozytywnych relacji rodzinnych poprzez wspólne przygotowanie latawców, jak również rozwoju umiejętności manualnych. Udział w tych zawodach stanowi również pewną formę zagospodarowania wolnego czasu dzieci i młodzieży oraz ich aktywny wypoczynek. Wszyscy uczestnicy otrzymali upominki oraz dyplomy z podziękowaniami za udział w zawodach. Na wykonawców najciekawszych latawców czekały nagrody oraz dyplomy. Dodatkowo oczywiście była nagroda za latawiec, który najdłużej szybował i najwyżej wzbił się w powietrze.
  • Turniej warcaby został przeprowadzony 26 października systemem każdy z każdym. Najlepsi zawodnicy, którzy zdobyli I, II i III miejsca w poszczególnych kategoriach wiekowych otrzymali nagrody oraz dyplomy. Dla wszystkich uczestników przygotowany został poczęstunek. Turniej warcabowy stanowi sposób na spędzenie wolnego czasu przez dzieci, młodzieży oraz starszych z naszej gminy jak również popularyzację gier planszowych, która w obecnych czasach postępu informatycznego zanika.

Oprócz zadań organizowanych przez nasze stowarzyszenie wzięliśmy także czynny udział w pieszej pielgrzymce do Pelplina na Górkę Papieską, gdzie przed 20 laty odwiedził nas papież Jan Paweł II, było to 06.06.1999 r. Kolejnie 8 czerwca udaliśmy się do Łeby, gdzie odbyło się Walne Zebranie Związku Diecezjalnego Dzieła Kolpinga Diecezji Pelplińskiej. Nasze stowarzyszenie reprezentowali: Anna Drągowska, Roch Ryński, Sławomir Łódtka i Natalia Ossowska. Natomiast 29 listopada podczas IX Gminnej Gali Wolontariatu członkowie naszego stowarzyszenia zostali uhonorowani i nagrodzeni przez Wójta Gminy w następujących kategoriach: Wolontariusz Roku: Anna Drągowska oraz Animator Roku: Rafał Cichocki i Natalia Ossowska. W dniach od 13-14 grudnia 2019 odbyło się posiedzenie zarządu w Łebie uczestniczyli w nim: Katarzyna i Robert Paszek oraz Natalia Ossowska. Podczas posiedzenia omówiono szczegółowo projekt: Rozwoju działalności misyjnej Związku Diecezjalnego Dzieła Kolpinga Diecezji Pelplińskiej, opracowano strategię rozwoju organizacji na lata 2019-2025, przeprowadzono warsztaty z zakresu identyfikacji problemów lokalnych, a także uczestniczyliśmy w szkoleniu pt. Przegląd źródeł finansowania organizacji.

Dodatkowo w roku 2019 aktywnie uczestniczyliśmy w innych imprezach organizowanych przez naszą parafię m.in. Orszak III Króli, Droga Krzyżowa ulicami Subków, Tydzień Kultury Chrześcijańskiej i wiele innych.